16 mar. 2009

FIXATIA TURISTULUI PURIST

Acum concret legat de brakeless fixies, si temerile..

Serios, totul tine de intelegerea a cateva aspecte fizice in trafic sau daca vrei , de 'mecanica a fluidelor' rutiere! Ideea e sa intelegi flow-ul, sa intri in el! Sa NU FII acolo unde e posibila intreruperea flowlui! ceva ceva experienta pe 2 roti si realizezi ca intr-o situatie CHIAR urata nici ambele frane nu te ajuta daca o masina iti ia fata din scurt.. vorbim de biciclete,ce naiba? am avut destul si experienta franelor pe disc si a ergopowere-lor. La greu.. tot pe o flindirica se cheama ca esti, pus langa orice masina! mai mult, deseori franele te pot induce in oroare si julitura daca te derapeaza..
NU zic sa renunte oamenii la frane, ca nu-s bune de nimic, zic doar : se poate SI asa, fara . Numa .. ALTFEL. mai..ZEN? 

Va cer acum sa ganditi umpic in 'raspar',in sens invers: Daca as spune ca, folosind frane, nu mai stii ce poti si ce nu? Ca, CULMEA, nu mai ai acelasi control !? NU , nu e paradoxal! sunt doar adevaruri paradigmatic diferite! sa ma explic:

Fapt e ca omu cu frane CREDE ca se bazeaza corect pe ele si AUTOMAT merge uuumpic mai putin atent! Lasa pe free bicla in inertie, care devine si un soi de inertie a.. spiritului. Nu degeaba multi fixari de afara zic ca pe free ii ia somnu' ! Fixaru nu doar se misca, el este IN miscare! nu suna bine? Pe fixa nu bagi-franezi-bagi-franezi! pe fixa esti IN, repet, IN miscare. Un vector unitar, coerent. Simti fiecare metru, panta, vale, lansare printre masini IN picioarele tale!
E unul din motivele pt care zic ca, in a way, fixa e mai controlabila! Da, in sensul ca e mereu sub control, fie ca bagi golaneala printre masini, fie printre oameni! Iti raspunde la fiecare miscare, E EXACT ca mersul cu picioru' ! NU-i ceri mai mult decat poti sa-i dai! Track -ul e o buna scoala a atentiei si controlului.  
De asta si consider ca, asa cum bicicleta adevarata este fixa, ca asa a dat-o Domnu', tot asa ciclistul 'calumea' e fixar. Pt ca daca nu e calumea, devine rapid! :))) 
Nitica istorie: credeti ca la primele tururi ale frantei sau cursele 'de 6zile' avea careva vre-un freeweel? nu, mai mult, le era interzis, si cu gear-urile lafel!


O experienta lamuritoare in sensul asta ar fi asta: incercati sa mergeti strans doi oameni prin oras, unu pe fix/unu cu frane! abia atunci, cand iti dati seama ca va incomodati, si te intrebi de ce, realizezi diferenta: apar niste decalaje. de distanta, de timp, surprize la franarea celui CU frane. Ala merge altfel! - by da way, NU turati niciodata cu cel CU frane in fata, daca nu e de-al vostru. Eu si cand merg cu desfranatii mei cu fixa franuita (acum, cu mana rupta, mi-am pus pe una din fixe frana..), stau in spate sau nu franez, altfel produc BLL. Franarea este cezura, ruptura curgerii line a deplasarii, sectionarea logicii miscarii, m, shtee? e fara rost ca franatul masinii pe serpentine de pilda, de parca n-ar avea motor, ey? Bebe zice pai da, da tre sa ai copane calumea.. Nu, nici macar, desi nici nu-s de lepadat pe o fixa. E totul despre INERTIE. Omu cu frana lasa bicicleta in inertie, fixaru controleaza mereu inertia! Mai concret, Franatu' mereu va intra intai in situatie, pe urma o va observa si va frana, ca stie ca are! Cata vreme Desfranatu' va fii umpic mai in spate, decelerand din timp .. dupa care recupereaza, ca doar are jucarie de viteza.  

Cam atat.
A, si , evident, la toaata fixsophia asta nu mai adaug si variabila BUCURIE...ca sa nu dau pe-afara p'aici.
Totusi, 
 Ok, cum franam noi. pai da, contrapedalam, skiduim, si la nevoie blocam drivewheelu cu talpa! nu e nici un mare trick, nu e nici greu, e f eficient, rapid, si nu e cazul de mistouri de genu' de ce s-au mai inventat franele*?' (Am vazut pana si baieti de la tara pe dhs-uri ruinate care nu mai aveau CU CE sa puna frana, si aveau o dexteritate care ma punea si pe mine in admiratie.. m-au facut sa le cer biclele sa dau trikuri sa ne veselim! beton de bootleg sess langa..iasi parca. :))  
*Apropos, la intrebari pe tiparul asta cu "atunci de ce s-a mai inventat.. cutare chestie" eu de regula parasex discutia. Daca totusi rabdarea ma tine, raspund doar.. CHIAR, hm, de ce oare?!? in cazul celor cu tiparul ala distrus ( de fapt stereo-tiparu' ): "de ce mai exista atunci 11 randuri, ha?? raspunsul meu e: sa va ia banii! - asta numai in gluma, desigur, sa nu absolutizaam! :)))))))) (nu, serioss !) ")))))))))  
Deci POTI frana, daca chiar vrei sau ai nevoie! Dar de cand am facut Marea Fixatie, de 1 an de zile, pe cuvant ca n-am franat de mai mult de 15-20 de ori! N-am avut de ce. Si nu ca as merge cam incet..

Sa am iertare daca in scris tonul uneori poate parea condescendent sau prezumtios, asigur cu caldura ca nu e asa. E doar comunicare.

Un comentariu:

Alexandru IOVANOVICI spunea...

Situatie: 35km/h banda 1 langa bordura; masini parcate in partea dreapta (lipite de bordura); una deschide portiera la mai putin de 8 m in fata; Suprafata ideala de rulare: asfalt grunjos, uscat, aer rece (~20grd C)
Intrebare: cum opresti in timp util fara sa intri in portiera ? Nu se accepta fandarea in stanga caci trece suvoiul de masini.

Sper sa va lamureasca de ce prefer frane. Nu sunt extremest sa cer discuri hidraulice dar un v-brake bine reglat si cu saboti ce calitate poate fi util.